THE WALL, stěna. Tak jsme ve spolupráci s Milanem Jelínkem pojmenovali a dali dohromady závod pro ty, kteří mají rádi kopce. Zakládáme klání, které má potenciál stát se tradičním.
První ročník THE WALL nese název
Jelenův Pilíř na Kapličku 2019/2020
Cesta italské horolezecké legendy Waltera Bonattiho na Petit Dru vzbudila v roce 1955 pozdvižení. Sólo prvovýstup na tento kopec ve Francouzských Alpách podnikl Bonatti exponovaným pilířem, který po něm nese jméno.
Protože THE WALL vyhledává pouze ta nejzajímavější stoupání, startujeme první ročník nejobtížnější asfaltovou silnicí v České republice, slavným Jelenovým pilířem na Kapličku.
Jelenův pilíř je opravdový skvost a unikát mezi českými kopci. V Horním Maršově na autobusové zastávce roztočíte kola a nenápadným stoupáním podél Úpy začnete prostupovat náročným horským terénem. Pomalu ale jistě do Temného dolu, který svým názve nevěstí nic dobrého.
Na nějakém 9. kilometru stoupání přijedete do Pece a za devět kilometrů jste nastoupali pouze 200 výškových metrů. Doufám, že jste to přepálili.
V Peci je potřeba zahnout doprava k infocentru a pak hned doleva pěkně podél šipky směřující na hřebeny.
Přichází kopec, který byste v Čechách nehledali. Na dalších cirka sedmi kilometrech zdoláte přes 700 metrů převýšení, což znamená průměr kolem 10%. Jsou tu však dlouhé pasáže, které mají mnohem více, se šperky v podobě pár dvacetiprocentních štyků.
Na Výrovce už toho budete mít celkem dost, ale před očima máte ještě táhlé stoupání směrem k Luční boudě, které místy vystoupá znovu hodně přes 10 %. Na vrcholu, tam kde se silnice láme zpět k Luční boudě, stojí ve výšce 1509 m kaplička - Památník obětem hor. Jste na nejvyšším bodě ČR, kam se dá dojet na koloběžce po asfaltu, a na konci dost dobře možná nejobtížnějšího stoupání, které tu máme.
Zdolali jste Jelenův pilíř a jste ve hře THE WALL, na jejímž konci čeká kromě slávy a cti zejména putovní trofej pro toho nejlepšího vrchaře koloběžkového současnosti.
Pravidla THE WALL – Jelenův pilíř na Kapličku 2019/2020
THE WALL je dlouhodobá soutěž, která začíná dnešním dnem a končí 30.9.2020 ve 23:59:59. Po onu dobu se můžete pokoušet o štěstí na pilíři. Vyberte si jakýkoliv den, jakékoliv počasí, jakékoliv roční období. Ve dne, v noci, je to na vás.
Protože pilíř není lehce prostupný, má každý povoleny dva pokusy. Pokud by vám pilíř napoprvé roztrhal stehna laktátem, můžete vyrazit na opravný pokus později. Počítat se vám bude pouze lepší čas.
Svoji cestu musíte ovšem zaznamenat na nějaký GPS přístroj, kterým je v dnešní době samozřejmě jakýkoliv telefon, takže by to nemělo být tak složité. Musíte se vyfotit na startu a v cíli a sepsat krátký report o průstupu pilířem. A… to je vlastně všechno.
Takže popořadě, aby se váš čas v THE WALL počítal, musíte zaslat nejpozději do 1.10.2020, 12:00h následující informace na mail sefredaktor@kolobezkovyportal.cz :
- Svoji fotografii ze startu a z cíle
- GPS výstup z telefonu nebo hodinek – stačí printscreen, ze kterého bude vidět absolvovaná trasa, ujetá vzdálenost, čas a rychlost (průměrná rychlost)
- Krátký příběh z vašeho průstupu pilířem.
Nejlepší čas vyhrává.
Kategorie
Jedeme mužskou a ženskou kategorii open bez rozdílu věku
Trasa
Start: cedule Horní Maršov na začátku Horního Maršova směrem od Svobody nad Úpou – za cedulí je autobusová zastávka a malé parkoviště, kde lze nechat auto
Start, Horní MaršovCíl: Kaplička (Památník obětem hor), 1509 m - cedule rozcestí, kde je na obrázku opřena koloběžka
Cíl, Kaplička15,8 km, 940 m převýšení
Mapa: https://mapy.cz/s/nafokejuda
Další pravidla
Závodí se na koloběžce bez motoru a hraje se samozřejmě fér. Kdo tam vyjede autem a bude vydávat svoje GPS za koloběžkové, toho stejně chytnou zelený mužíci.
Takže hodně štěstí a HOŘE ZDAR!
A na úvod historicky první účastník THE WALL, provovýstupce Jelenovým pilířem na Kapličku, Milan Jelínek:
Jelenův pilíř - prvovýstup
Milan Jelínek / 5. září 2019
čas: 1h 32min
Na nejtěžší silniční kopec v České republice se musí zavítat do východní části Krkonoš. Začínáme od vstupní cedule do obce Horní Maršov u autobusové zastávky, za níž lze rovnou pohodlně parkovat. Široká silnice s mírným sklonem (2-4%) proti proudu řeky Úpy nás asi po devíti kilometrech dovede do Pece pod Sněžkou, kde po odbočení vpravo jedeme po padesáti metrech vlevo. Zde od informačního centra hned prudce nahoru a velmi brzo se pohodových 7 % stoupání mění na 12 % a v závěru prvního kilometru chvíli i na 15 %.
U íčka v Peci pěkně doleva a hned nahoru Rozcestník u íčka v PeciAutům jedoucím shora smrdí brzdové obložení, a to nevěstí nic dobrého. Na druhém kilometru začíná les a stoupání nepolevuje - to ještě netuším, že bude hůř. V silničce se objevují příčné kovové odvodňovací prahy, které jsou spojeny úzkou pasovinou, na kterou je dobré se trefit předním kolem. Skoro na třetím kilometru je minisjezd, ale jako na potvoru asi v polovině je odvodňovací žlab.
Pod Richterovými boudamiSklony se různě mění a občas se blíží až ke 20 %, to už se fakt docela blbě jede. Krátká úleva v podobě padesáti metrů v oblouku kolem Rychtrových bud a odsud po sem tam záplatovaném asfaltu ve stálém nepolevujícím sklonu 12-19%. Půldruhého kilometru od této boudy až na Výrovku je to poměrně těžký úsek.
Richterovy boudy Stojky nad boudami U Výrovky doprava směr Luční bouda - i tady to tahá za nohyU Výrovky odbočujeme doprava směrem k Luční boudě, kde následujících půldruhého kilometru už je pohodovějších, přestože i tady je ještě slušný sklon, ale už jen do max. 15%. Kaplička se svými 1509 m je každopádně nejvyšší místo v České republice, kam vede asfaltová silnice.
Cílový rozcestníkNa koloběžce se to dá v kuse vyjet, ale je to za cenu většího výdeje energie a horšího času. Kdo chce být rychlejší (a také se jistě takoví najdou), tak ve velkých sklonech seskočí ze stupátka, protože to je ekonomičtější. Pozor ale při sjezdu nazpátek, rychlostní maxima nechte na jiné kopce, protože přejíždět rychle odvodňovací žlaby, nebo kovové roury obalené asfaltem se nemusí vyplatit. A také nespoléhat na to, že silnička je celou dobu v zákazu vjezdu pro auta, protože někteří místňáci to dolů valej skoro kilo a nervózně na každého ještě trouběj.
Detaily prvovýstupu:
Pozadí příběhu
Onehdy jsem si projel na elektrokole pěkně Krkonoše tam a zpět a dolů to vzal cestou od Výrovky směrem dolů do Pece. Jak se mi cestou dolů pěkně pálili destičky o disky, vzpomněl jsem si, že by se Jelenovi mohlo líbit tudy jet nahoru. Hned z auta jsem mu zavolal, že je zbytečné jezdit na Mortirolo, že za barákem má lepší kopec.
Jak jsem čekal, tak se stalo. Jelen obratem uchopil cepín a vyrazil prostoupit pilíř, který od té doby nese jeho jméno. Zda to bude jeden z mnoha prostoupených pilířů THE WALL, ukáží následující léta…