Když chcete závodit, můžete závodit na čemkoli. Když k tomu přidáte reálné ambice, výběr koloběžek se rapidně zmenší. Můžete volit mezi 28/20, 28/24 nebo 28/28. Mezi stálice 28/20, které limituje dostupnost a kvalita zadního kolečka, jeho vlastnosti ve sjezdech a na rovinkách, přilétla Kostka Cti s 28/24. Symetrii do závodů přinesl Kickbike s RaceMAXem 28/28. A obzvláště v kategorii 28/28 to nyní začíná pěkně vřít.
Bavíme se o závodních rámech. Tedy ve finále o strojích Formule 1. Ne o Lamborghini na pásech, Zetoru s V12 a třemi turby na kolech BBS. Žádné splácaniny. Prostě karbon, galusky, hliník, jedna brzda. Je však klidně možné, že pro rám najdeme i jiné využití, kde jde však stranou většina vlastností, které jsou pro závody vyžadovány. Tam jsou požadované vlastnosti jen v rukou svého jezdce.
Karbonová IdeaDo ruky se nám dostal karbonový rám českého výrobce IDEA STRNADEL a nová verze ocelového MIBO REVOO. K tomu osvědčený hliníkový sériový RaceMAX 28/28 (ano, ve své novější verzi). 3 rámy na 28“ kola s náboji 100mm, semiintegrovanou nebo integrovanou hlavovkou a závodními ambicemi. Testovat se dá na milion způsobů a na dva další k tomu. Výsledek může znamenat pro jednoho ideální stroj, pro druhého zklamání. Jak jsme testovali my?
1) Váha – základní veličina každého závodního stroje, určuje velkou část váhy celé koloběžky a většinou právě rám zůstává na závodním stroji nejdéle
2) Tuhost – z jednoho prostého důvodu, světlost. V kombinaci z různými vidlicemi se světlost koloběžky může změnit až o 1cm a pokud není koloběžka dostatečně tuhá, v maximální zátěži znamená při každém propružení dotyk s vozovkou. A to určitě není žádoucí. Tuhost se měří na testovací stolici s pohyblivou přední částí, která umožňuje rámu se rozevírat stejně jako při běžném provozu. Zatěžkávací hmotnost je zvolena na 250kg, což je +- zatížení 100kg člověka při maximálním úsilí ve sprintu. Měřícím bodem je střed stupátka každého rámu.
3) Jízdní vlastnosti při stejném osazení – karbonová kola na galuskách, karbonová vidlice, rovná řídítka – 180cm jezdec, 75kg – testování jezdcem je však vždy velmi subjektivní.
Meření tuhosti koloběžkyKaždý z výrobců je veden svými možnostmi a ideologií, kam se se svými 28/28 tedy dostali?
Kickbike RaceMAX 28/28
Před pár lety přijel konstruktér a hlavně koloběžkář Hannu Vierikko na Eurocup s oranžovým prototypem. Co v Holandsku už dávno jezdilo, v Čechách se pohrávalo s nástavci, Hannu převedl do sériového modelu. Oproti nástavcům nižší váha, větší prostor pro jezdce, výborná ovladatelnost. Bohužel se první série ukázala jako kazová v místě přechodu stupátka na zadní vidlici. Hannu tak přišel ještě s lehčím a vyladěnějším modelem. Aktuálně je k dostání již třetí verze, která oproti předchozím dvěma nemá návarky na véčkové brzdy (a ještě pár drobných změn). Díky univerzální geometrii a možnosti montáže více typů brzd lze na tomto rámu stavět krosky, cestovní stroje i závodní speciály – krosky 29/26, 26/26, silniční 28/28 a 28/26. Všechny komponenty je však potřeba pečlivě vybírat, stačí nevhodně zvolená vidlice a koloběžka se stane víceméně nepoužitelnou. Pro závodní speciály má rám sice některé prvky navíc, ale v poměru cena/výkon aktuálně nic lepšího neseženete.
Testovací váha kompletní koloběžky byla pod 6kg, což je hranice, která mě osobně v závodě ,,nepřekáží“. Do kopce není nutné koloběžku ,,tlačit“, při závodě lze víceméně úspěšně zachytávat nástupy okamžitě a i cenově se neškrábeme do závratných výšin.
IDEA STRNADEL
Na Masaryk runu byli se svým stánkem a závodníci opatrně našlapovali okolo. Občas se někdo svezl, občas zhodnotil. V průběhu pár měsíců, přes další tři vývojové kroky je nyní v nabídce dostupná karbonová raketa. Tuhostí rámu nepatrně zaostává za Kickbikem, ale váhová úspora přes 30% je dostatečným argumentem pro jakékoli závodní choutky. Navíc v provedení pro standardní 100mm náboje. Jaké by bylo porovnání s dalšími karbonovýmu kousky jako je Kostka Cti nebo garážová výroba Pieta Groenevelda, těžko říct. IDEA je tu, je dobrá, je česká, je k dostání.
Při testování měla koloběžka pod 5kg a svým projevem se velmi podobá Kickbiku – dobře drží stopu ale nemusíte ji přemlouvat k zatáčení. Co však udělá nižší váha je to, že nemusíte zachytávat nástupy, protože koloběžka sama k nim přímo vybízí. Koloběžku pod sebou skoro necítíte a není problém i v cukajícím balíku ušetřit mnoho sil. Pokud tak máte nějaký peníz navíc a závodní ambice, tohle je stroj právě pro vás.
MIBO REVOO
Česká reakce na uvedení Kickbike RaceMAX 28/28 na sebe nenechala dlouho čekat a Kostka i MIBO představili své modely. Kostka se spíše nepovedla a po vyrobení několika prototypů se šlo jiným směrem. MIBO představilo model REVOOLUTION. Rám absolvoval testování napříč českým spektrem závodníků a cestovatelů, účastnil se v konkurenci RaceMAXů 28/28 i 28/20 trasy legendárního Pekla severu - závodu Paříž-Roubaix. Své kvality v dlouhých rovinách i sjezdech potvrdil vždy bez chybičky. Model REVOO 2017 z toho rámu vychází, je kratší, lehčí (o krásný 1kg) a již využívá semiintegrovanou hlavovku. Otevírá se tedy prostor pro rychlou a bezproblémovou výměnu rámu napříč výrobci.
Zadní stavby tří králů
Pro testování opravdu stačí vzít osazení z Kickbike a komplet přesadit na REVOO. Otázka 5 minut a jde se na to. Nízký profil stupátka by umožňoval i nižší světlost, se stejnou vidlicí je světlost u Kickbiku nižší a bohatě stačí. Za to však můžete vletět kam chcete a nezadrhnete - zde je výhoda REVOO oproti Kickbiku – stejná výška stupátka a přesto větší světlost díky nižšímu profilu stupátka. Při testování ve sprintu jsem se musel hlídat, tam kde nemám na Kickbiku kam se na stupátku posunovat, u REVOO jsem po pár odrazech využil celou délku stupátka a musel poodskočit zpět k patní zarážce pro dosažení mého ideálního postoje pro sprint. Místy se zdálo, že je povolené zadní kolo, nicméně tento pocit je zapříčiněný pouze měkčím rámem koloběžky.
|
Kickbike RaceMAX |
IDEA STRNADEL |
MIBO REVOO |
Materiál rámu |
hliník |
karbon |
ocel |
Hmotnost rámu |
3,20 kg |
2,05 kg |
3,45 kg |
Průhyb rámu |
1,3cm |
1,39cm |
1,64cm |
Hlavové složení |
semiintegr. |
tappered |
semiintegr. |
Brzdy |
silniční, kotoučové |
silniční |
silniční |
Cena |
8 900 Kč |
45 000 Kč (včetně vidlice) |
10 500 Kč |
dostupnost |
skladem |
od 1.1.2018 |
Od podzimu skladem |