25.9.2020

Osmadvacítka od Yedoo Wolfer RS a Kuba Bostl

Honza Vlášek ModelyRozhovory
Šéfkonstruktér YEDOO Kuba Bostl vypráví o novince, koloběžce Wolfer RS...

Na světě je nová osmadvacítka od YEDOO, Wolfer RS. Jak vznikala a co od ní očekává její konstruktér Kuba Bostl?

Kubo, kolik šedin tě stál vývoj 28x28?

Velký Wolfer RS – Race & Sport nás, jako všechny koloběžky řady ALLOY, pěkně proškolil. Nějaké ty šediny při jeho vývoji přibyly. Nicméně díky vývoji a výrobě předchozích „alloyek“ už nebylo tolik věcí, které by mě překvapily.  Ne že by snad šlo o úplně hladký průběh, ale je fakt, že Wolfer RS už měl prošlapanou cestičku. Stejně ale každý model, podobně jako každé nové dítě, vyžaduje svou velkou dávku pozornosti a zlobí, když ji nedostane. 

Jak dlouho osmadvacítka vznikala, než se dostala do výroby?

Vzpomínám na rok 2016, kdy jsme uváděli novou ALLOY řadu. Vývoj a následná první výroba této řady mi sebrala opravdu hodně sil. Takže když se mě kdokoliv zeptal, jestli budeme dělat 28"/28", tak jsem opakovaně odpovídal, že určitě ne.

V té době jsem byl opravdu rozhodnutý, že se 28"/28" nebudeme intenzivně věnovat. Moc dobře jsem tušil, že vývoj takového modelu nebude jen o přidání další zadní vidlice. Nakonec nám to ovšem stejně nedalo a během dlouhého pobytu v „koloběžkové porodnici“ (během vývoje a výroby ALLOY řady) jsme ve volných chvílích dva prototypy 28"/28“ vyrobili.

Pokud tedy vezmeme za počátek Wolfera RS tyto dva zkušební modely, tak trvalo čtyři roky, než se dostal do sériové výroby.

Hlavním motorem pro dotažení vývoje Wolfera RS byli právě ti vytrvalí a věrní nadšení koloběžkáři, kteří se po něm nepřestávali ptát. Většina z nich jsou mí přátelé či známí, kterých si vážím a mám je rád. Proto mi bude ctí, když si Wolfera RS osedlají na závodní trati nebo na výletě.

Vložil jsi do Wolfera RS nějaké tajemství, které se může zveřejnit?

Wolfer RS, stejně jako další nový model Trexx Disc, bude používat jiné dimenze profilů a trubek než ostatní koloběžky ALLOY. To ale není žádné tajemství.

Co vás možná překvapí, je, že přestože jsem do vývoje obou modelů krom obrovského množství energie vložil také velký kus srdce, tak se mi Wolfer RS ze začátku nelíbil. Ono totiž na fotkách zadní kolo vypadá větší než přední a tím pádem koloběžka působí trochu nevyrovnaně. Postupem času a testováním jsem si ho ale zamiloval. Teď když chci si dát do těla, závodit, nebo jen tak se projet, beru si právě Wolfera RS.

Co od tohoto stroje očekáváš na závodním poli?

Jak jsem říkal, hodně zájemců a přátel je z řad závodníků, takže se nemůžu dočkat, až uvidím naše Wolfery RS na závodní trati. Je fakt, že konkurence je v této sféře velmi kvalitní a hodně závodníků má po letech závodění vytvořený speciální vztah se značkou koloběžky, kterou používá. Já to plně respektuju, takže je asi trochu troufalé a drzé předpokládat, že se s příchodem modelu Wolfer RS „závodní balík“ nějak rapidně obmění. I když je to samozřejmě krásná představa a sen každého konstruktéra.

A k čemu by mohl být pro nezávodníky?

Donedávna byly modely 28“/28“ používány výlučně závodníky, ale už nějaký čas sleduju nárůst zájmu o tyto koloběžky i u „sporťáků“ či „výletníků“. Právě vzrůstající zájem u „nezávodníků“ byl jeden z dalších podnětů pro zahájení sériové výroby Wolfera RS. Je totiž fakt, že to se zadním velkým kolem prostě „valí lépe“.

Wolfera RS jsme vyvíjeli tak, aby byl rám jednoduše konfigurovatelný jak na čistě závodní stroj, tak i na sportovní silniční koloběžku či lehký, rychlý silničně – trekový nebo čistě trekový speciál.

Záleží na každém, jak bude chtít tento model používat. Sám název RS znamená „R“ jako „Race“, „S“ jako „Sport“ a původně bylo v plánu do názvu ještě přidat „T“ jako „Trip“. Nakonec zůstalo u označení  RS, ale je důležité na to „T“ nezapomínat.

A závěrem – co ještě větší kola, nebudou?

Fakt je, že mezi prototypy máme i model s větším předním kolem, než je 28“. Říkáme mu „Hajvíl“ (jako „Highwheel“). Ten jsme vyrobili zejména na počest p. Zimovčáka a taky pro Šumavské loučení s koloběžkovou sezónou v roce 2015. „Hajvíl“ má přední kolo velikosti cca 37“.

Máme také prototyp s malým předním a velkým, tlustým zadním kolem, který jsme pojmenovali John Deere. Dá se tedy říct, že zkušenosti s kolem větším než 25“ bychom měli. Přesto si ale myslím, že ještě nějaký čas zůstaneme u těch „menších“ 28“ kol.