26.11.2018

Kopec, který jsem vyjel! Passo di Gavia, Passo dello Stelvio

Milan Jelínek Kopec, který jsem vyjel!
První díl seriálu o horských průsmycích, silnicích, silničkách a vůbec zdolávání kopců na koloběžce. Začínáme na těch nejvyšších, na mystických průsmycích cyklistického Gira - Gavia a Stelvio...

Máme tu okurkovou koloběžkářskou sezonu. Venku je hnusně, zima začíná střídat podzim, nikde se nic moc neděje. Naštěstí máme v zásobě pár článků, které si můžete pročíst s hrnkem teplého čaje v dlaních, zamyslet se, pak otevřít mapu a začít plánovat, kam se v létě vydáte.

Takže načínáme takový miniseriálek, "Kopec, který jsem vyjel." A pokud máte nějaký ten svůj oblíbený, klidně nám o něm napište na sefredaktor@kolobezkovyportal.cz.

Začínáme v Alpách na dvou gigantech, Passo Stelvio a Passo di Gavia.

Passo di Gavia 2621 m

Jezdec

Jelen

Detaily z výletu

16,3 km

1311m převýšení

2:02 h

Popis

Z Ponte di Legno vede silnička malebným údolím vedle kamenité říčky trochu připomínající šumavské hvozdy. Po pár kilometrech se začne strměji zvedat v nekonečných serpentinách,které jsou skryty v modřínovém lese z občasnými výhledy na zasněžené Alpy. Průměrné celkové stoupání 8% se zvedá asi v polovině na 16% a trochu začíná tahat za nohy. Silnice má místy šířku jen 2,5m a povrch asfaltu není zrovna nejhladší.

Passo je ještě oficiálně uzavřeno, jen sporadicky tu přejede kolem cyklista. Hranice lesa končí ve 2100m, takže se doširoka otevřou výhledy do krajiny. V kopci nejsou pasáže na odpočinek, což prakticky neposkytuje žádnou rezervu na zvýšení průměrné hodinové rychlosti (8 km/h) v tomto kopci.

Asi 3 km před vrcholem je poměrně dlouhý tunel a za ním na silnici popíjí velký kamzík roztávající sníh na vozovce. Bagr z náklaďákem tu odklízejí ze silnice rozdrobené skalní bloky.

Ještě pár zákrut a už je tu zasněžený průsmyk z restaurací Rifugio Bonetta a voňavým espresem. Sjezd dolů vzhledem ke stavu vozovky je opatrnější, takže žádné rychlostní přebory směrem do údolí se nekonají.

Passo dello Stelvio, 2757 m

Jezdec

Jelen

Detaily výletu

22 km z Bormia

1600 m převýšení

2:36h

Fotografie jsou z projektu KICK ITALY 2017, tj. takto to na Stelviu vypadá den před tím, než projede Giro.

Již dlouho před nástupem cyklistiky a Gira bylo Stelvio výrazným prvkem italské krajiny. Habsburské impérium před 200 lety začalo spřádat plány na spojení oblasti se sousedním Tyrolskem. Řešení nabídl renomovaný architekt Carlo Donegani, který strávil pět let plánováním svého mistrovského 49km díla. Stavba silnice trvala 2500 lidem 5 let a Stelvio bylo oficiálně otevřeno v roce 1825.

Trasa z Bormia má pět tunelů, 22 km, převýšení 1560 m a průměrné stoupání 7,1%. Cestou nahoru se často otevírají velmi dlouhé výhledy, které psychice při pohledu vzhůru moc nepomáhají. Do velké dálky je vidět, co nás ještě čeká.

Stoupání je sice plynulé a středně obtížné, ale vzhledem k délce značně namáhavé. V horních pasážích přibývá sněhu a vzhledem k výšce ubývá kyslíku. Myslím, že průměrný koloběžkář zde nemá problémy s vyjetím nahoru bez toho, aby zde tlačil.

Odměnou jsou nádherné výhledy ze sedla. Před výjezdem na Stelvio je ale asi lepší nedávat si jako my předtím výjezd na Passo del Mortirolo, určitě se pak pojede „lehčí nohou.“ Průměrná rychlost 8,6 km/ h by pak mohla být o něco vyšší.

O Stelviu jsme trochu detailněji psali již dříve v článku od Fida.