Nejpodstanější zásada je určitě vidět a být viděn. Nejprve prvky aktivní bezpečnosti (předcházení nehodám) samotné koloběžky. Jinak řečeno je to, co může být kontrolováno a je vyžadováno ze strany osob, které bdí nad naší bezpečností. Vycházíme z předpokladu koloběžka se posuzuje jako kolo (§57, odst. 2 níže uvedeného zákona)!!!
Co říká zákon?
Zákon č. 361/2000 Sb. „O provozu na pozemních komunikacích“ v §58 odst.5 hovoří takto: „Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.“
Přední světlo na koloběžce
Takže nejen abych byl viděn, ale směrem dopředu abych i viděl, doporučuju výkonnou svítilnu. Dost lidiček ocení natáčecí držák. Velké procento lidí preferuje mírné natočení světelného kuželu mírně ke krajnici. Je to nejen ohleduplné k protijedoucím řidičům, ale i bezpečnější pro jezdce samotného, protože více marastu a ztráta balancu hrozí od krajnice.
Zadní světlo
Na blatník (kam jinam!!!, aby to světlo bylo vidět a plnilo svoji hlavní funkci) jsem konečně přidělal svoji vysněnou blikačku, tedy tu s ultrasvítivou zábleskovou diodou. Zvolil jsem nakonec kompromisně pouze 0,5Watt výkonu, což je z hlediska bezpečnosti zhoršení o ½ oproti možnosti 1Watt diody, ale zase to významně šetří náklady na zdroje. Těmi jsou zde běžně dostupné a tím i levné baterie typu AAA. Jakékoli jiné knoflíkové, či zmenšené AAA-čka, co jsem vozil dříve, jsou finančně mnohem náročnější a v provozu moc dlouho nevydrží. Prodávaný přiložený adaptér je na nic (opět se s koloběžkou zatím nepočítá), respektive zatím jsem ho vždy po čase uklepal, tak jsem zbastlil držák z držáků (krásné slovní spojení, což?) na odrazky a provrtáním samotného těla blikačky a zbytku jejího upraveného adaptéru (držáku) jsem ji přidělal „napevno“ k tomu držáku od odrazky. Je to natočitelné (samovolně se to nepohlo ani o píď) ve svislé rovině a už to vydrželo od počátku letošní závodní sezony 2015 (od 6.10.2014) = cca 1500km.