19.4.2019

Kickbike slaví 25 let

Honza Vlášek ModelyRůzné
Letos je to 25 let od okamžiku, kdy Fin Hannu Vierikko přivedl na svět koloběžkovou značku Kickbike, nejstarší existující značku koloběžek pro dospělé…

A je to téměř třicet let od okamžiku, kdy Hannu poprvé dvakrát esovitě zahnul trubku s kruhovým profilem a vyrobil první Kickbike. Ta trubka byla nadimenzovaná pro použití velkého předního a malého zadního kola, čímž Hannu tehdy stanovil trend, podle kterého se koloběžky staví dodnes. Velké přední a malé zadní kolo…

Málo kdo však ví, že koloběžka nebyla pro tehdy ani ne pětadvacetiletého Fina tím hlavním.

Vše začalo u ledoběžky

„Mám doma přes 60 titulů ledoběžkového mistra světa v distancích 50 m – 100 km. Prostě všechny tratě. Pořád jen první. Asi patnáct let v kuse,“ říká Hannu, když vzpomíná na období přelomu osmdesátých a devadesátých let v zimním Finsku. „Vlastně to bylo docela šílené. V té době jsem trénoval někdy i třikrát denně. Jen proto, abych byl nejlepší. A protože jsem byl v tomto směru úplný blázen, logicky jsem začal shánět něco, co by simulovalo ledoběžku v létě. Ledoběžku na kolech.“

V roce 1991 tak Hannu první ledoběžku na kolech opravdu postavil. Měla čtyři kola a dvě stupátka, logicky byla dost těžká a neobratná. Další verze přišla o měsíc později. Se dvěma koly, předním velkým a zadním malým.

„Já jsem pořád spekuloval a vymýšlel, co a jak na té koloběžce vylepšit. Jestli ji vyrábět z oceli nebo hliníku. No a jednou jsem takhle seděl na terase jedné hospody, jak jinak než s pivkem v ruce, a na zdi tam visela krásná ohlá trubka. Byla v ní lehkost a kus designu. Jemný oválný tvar. A to mě inspirovalo. Postavil jsem tedy první hliníkovou koloběžku tak nějak podobnou současnému Kickbiku. Vážila 5kg a šířka jejího stupátka byla 5cm.“ Právě tato koloběžka je vyfocena na známé fotografii z deníku Helsingin Sanomat, taktéž z roku 1991.

První Kickbike v roce 1994 a hliníkový Race MAX 20 v roce 2009 a na obou Hannu VierikkoPrvní Kickbike v roce 1994 a hliníkový Race MAX 20 v roce 2009 a na obou Hannu Vierikko

Když se na ni pozorně podíváte, zjistíte, že ta původní idea u Kickbiku stále přetrvává. Dvojitě esovitě zahnutá trubka, na níž je teprve za stupátkem navařena zadní vidlice. Elegantní řešení a nekompromisní tuhost rámu z důvodu absentujícího sváru v nejnamáhanější části koloběžky před stupátkem. Geniální řešení, které ovšem není úplně jednoduché vyrobit.

Na světě je KICKBIKE

„Chtěl jsem stavět koloběžky z hliníku, ale rám se mi všelijak bortil a lámal, takže jsem se nakonec musel spokojit s ocelí,“ říká Hannu. První komerční produkce Kickbiku, asi 120 kusů koloběžek, spatřila světlo světa v roce 1994 a ruku v ruce s ní byla založena firma Kickbike Worldwide, která tedy letos slaví 25 let existence.

„Pořád jsme přemýšleli, jak ty koloběžky pojmenovat,“ říká Hannu o tom, že se Kickbike mohl jmenovat také úplně jinak. „Napadala nás různá finská slova jako Ketkulauta, Ketkupolkka, Potkis a další. Ale nakonec jsme vymysleli tenhle mezinárodní název. A hned v roce 1994 jsme zaregistrovali značku Kickbike a společnost Kickbike Potkukelka International.“

Hannu vítězí na MS v kriteriu 2004Hannu vítězí na MS v kriteriu 2004

 „Brzy jsem samozřejmě zjistil, že výroba ve Finsku je opravdu drahá. Někdy v roce 1997 jsem začal spolupracovat s výrobcem cyklistických komponentů Nishiki Bikes. A výrobu jsem postupně přesunul do Asie,“ říká Hannu, který se v roce 2001 finálně rozloučil se svojí doktorskou praxí a začal se koloběžkami živit na sto procent. „Prostě jsem se začal živit tím, co mám nejraději, dávalo to a dává logiku.“

Zpátky ke hliníku

Kickbike se nakonec k vysněnému hliníku vrátil. Dvouletý vývoj vyústil v roce 2007 v první sérii koloběžek stavěných na hliníkových rámech MAX, která nejprve doplnila ocelovou sérii G4, aby postupem času převzala v oblibě a číslech u Kickbiku vedoucí úlohu. A design? Ten zůstává stále stejný – jedna trubka od hlavy až po zadní část stupátka.

Expedice jako Giro na koloběžce proslavili stroj Kickbike Race MAX 20Expedice jako Giro na koloběžce proslavili stroj Kickbike Race MAX 20

Kickbike ušel za pětadvacet let existence skutečnou obrovskou část cesty. Od prvních ocelových rámů a koloběžek, přes legendární závoďák Millenium Racer, který opanoval první koloběžkové mistrovství světa v roce 2004, jeho nástupce Race MAX 20, kterého proslavily závodní úspěchy a především expedice jako Tour de France a Giro d´Italia na koloběžce, až po první koloběžku s koly 28x28“, Race MAX 28.

Klasické Safari, Alpo Kuusisto na trati přejezdu USAKlasické Safari, Alpo Kuusisto na trati přejezdu USA

Poslední novinkou je letošní cestovní speciál Kickbike SAFARI, který se vrací k legendárním finským putováním na koloběžkách, přejezdům Evropy, USA a dalším. Ale o tom zase příště…

více informací o Kickbiku se všemi jeho příběhy naleznete na www.kolobezkyspribehem.cz