Pojďme od začátku. Je pravda, že koloběžku miluju i značně z toho důvodu, že je téměř bezúdržbová. Jediné, co kontroluju, je nahuštění plášťů, abych se co nejméně namáhal. Další položku, kterou kontroluji až ve chvíli, kdy přestává fungovat, je brzda. Neb mám na své koloběžce pouze brzdu přední silniční, značí až její nefunkčnost, že je něco v nepořádku a že bych se měl zaměřit na její seštelování.
Příchod do sklepa po zimě. První překvapení! Koloběžku nikdo neukradl, a tak se můžu podívat, jak vlastně po těch několika zimních měsících vypadá. Na první pohled v pořádku, jen to podzimní bahno jsem opět před zazimováním nějak neutřel. Pustím se tedy do pečlivého mytí.
Koloběžka je umytá a září téměř novotou. Mrknu tedy na pláště. Nikde žádné zpuchřelé ani popraskané části nevidím, tak se ujmu huštění. Klasicky nahustím maximum, které mi povoluje výrobce (viz. popisek na boku každého pláště, udáváno v BARech či PSI). Po nahuštění opět zkoumavým okem prohlédnu pláště. Nikde žádná zpuchřelina ani prasklinky. Plášť by měl tedy sloužit další sezonu.
Huštění na maximální možnou hranici udávanou výrobcem na boku pláštěRychlopínáky preventivně vytáhnu z kola, pořádně očistím a lehce promažu. Vrátím na místo a kolo uchycené ve vidlici protočím. Kupodivu neslyším žádné nářky, takže vše, zdá se, je, jak má být. Zkusím brzdu(y). Pokusím se seštelovat dle youtube, neboť jsem to po tom roce opět zapomněl, jaký je postup! Jak říká můj kamarád: “Vše najdeš na googlu nebo youtube!”.
Brzdy jsou seštelovány, kola se točí, pláště jsou nahuštěny a koloběžka svítí novotou. Co ještě? Pokusím se dotáhnout řidítka. Vše se tváří, že je v pořádku, tak se stačí jen převléct a hurá na stupátko!
Všelijaké stroje různých značek se sešly na první jarní koloběžkové vyjížďceToto byl popis, jak by si měl člověk-lajdák upravit svou koloběžku před první jarní jízdou. Znám však takové puntičkáře, třeba koloběžkvého mistra světa ve sprintu z roku 2012 Vaška Baráka, který před zimou koloběžku vyčistí, téměř celou rozebere a promaže a krásně ji zazimuje. Na jaře ji jenom lehce poskládá nebo jen dofoukne pláště a jede. Tam se však asi jen tak nedostanu.
Pro nás ostatní je tedy skvělé, že koloběžka je tak nenáročný a jednoduchý stroj, že Vám ho v klidu opraví v téměř jakémkoliv cykloservisu. Komponenty jsou totožné s těmi pedálovými stroji a Vy se tak nemusíte “ušpinit” už vůbec.
Takže hurá na výlet a Trhněte si nohou!