Kdo brzdí, nevyhrává, zní klasické rčení koloběžkového závodního pelotonu. Ba ne, přátelé, brzděme!! A s rozumem a správně seštelovanými brzdami. V pravěku koloběhu se brzdilo podrážkou, pamětníci rádi vzpomínají. Jsme však dál, máme tu výrobce sériových koloběžek, masu lidí, pro které je potřeba přeci jenom předpisy dodržovat už při výrobě.
Na výběr je několik systémů a v koloběžkách se převážně setkáme s tzv. véčkami, silničními a pro terénní koloběžky i s brzdami kotoučovými. Jaké a proč a kam brzdy patří nemá smysl řešit nějak obšírněji, aktuálně se dá říci, že výrobci osazují koloběžky adekvátními typy. Co je však poměrně častým nešvarem, je jejich správné nastavení. Brzdy a brzdové páky mají na sobě různé pružinky a šroubečky, kterými se dá nastavit celkem dost věcí.
Šroubek pro nastavení vzdálenosti páky od řídítek
Pokud máte kratší prsty, dostanete páku blíže k řídítkům a budete ji mít vždy na pohodlný dosah. Společně se správně seštelovanou brzdou by nemělo dojít k dotyku s gripem při dosažení maximálního brzdného účinku.
Nastavení vzdálenosti páky od řidítekŠroub napínání lanka
Nejjednodušší uživatelské štelování, pokud se lanko provozem vytahá – domáčknete páku na grip bez dosažení maximálního brzdného účinku. Stačí pootočit o pár závitů a vše je zase jak má být.
Rychlé dotažení lankaŠtelovací šroubek předpětí pružiny
Využívá se, pokud brzdový špalek na jedné straně škrtá o ráfek a na druhé straně má velký prostor. Dotažením na škrtací straně (povolením na volné straně) docílíte stejné vzdálenosti špalku od ráfku.
Předpětí pružinyZákladní nastavení předpětí pružiny
Zakončení pružiny, kterou na opačné straně štelujete výše zmíněným šroubkem. Na rámu či na vidlici bývá jeden nebo tři otvory pro umístění tohoto konce. U tří děr se ale ve většině případů používá správně ten prostřední.
Ideálně prostřední otvorKombinace pák a brzd
Samostatnou kapitolou jsou pak individuální stavby. Zde se můžeme setkat s různými hybridy. Nejčastěji jsou to brzdové páky pro véčka nakombinované se silničními brzdami. Některé brzdové páky mají možnost přepnutí mezi véčkami a cantilever / silničními brzdami, většina však ne. Proč o tom píšu? Každé brzdy mají svůj mechanismus určený pro určité parametry brzdové páky.
Co to může znamenat?
Například při brzdění promáčknete páku na řídítka bez rozumného brzdného účinku, přitom při povolené brzdové páce jsou brzdové špalky natěsno k ráfku. Nejčastěji se to stává u kombinace triatlonových / časovkářských brzdových pák s véčkami. A pokud k tomu dáte přídavnou cyklokrosovou páčku (žabí nožku), máte o zábavu vystaráno.
Toto není úplně ideální Místo MTB páky použijte raději flatbarovouOpakem pak bývá maximální úsilí, ale špalky nejsou přitlačovány dostatečnou silou k ráfku, brzdný účinek je pak zanedbatelný. Stává se to u brzdových pák pro véčka v kombinaci se silniční brzdou. Toto je velmi časté, kolikrát to ani nepostřehnete – nebo nechcete či nevíte. Pokud ale vyzkoušíte správnou kombinaci, uleví se nejen vám, ale hlavně prstům a dlaním.
Pro závodní využití to nevadí, nicméně v dlouhých sjezdech (nad 3 km – podle náročnosti) při výletech to pocítíte. Křeče v dlaních, napnuté prsty, zatuhlá šíje. Stačí chvilku ladění a máte po starostech.