Veletrh FOR BIKES letos netradičně zdobilo krásné počasí, které možná přilákalo méně návštěvníků, než obvykle, ale zato umožnilo naplno rozjet venkovní expozice. A ty byly téměř výhradně koloběžkové. Před hlavním vstupem do areálu se tak proháněly pravidelně desítky koloběžek různých značek. O kolo zde návštěvník nezavadil. Vskutku koloběžkový veletrh.
FOR BIKES projdeme postupně pěkně od vchodu. Hned při vstupu do haly A se totiž návštěvník ocitl v koloběžkovém ráji. Svoji společnou expozici zde totiž měli tři celosvětově největší výrobci koloběžek, Yedoo, Kickbike a Kostka.
YEDOO
Příznivci „Jedůček“ se konečně dočkali. YEDOO představilo na veletrhu svoji zbrusu novou hliníkovou kolekci koloběžek, ve které naleznete stroje s poměry kol 16x16 (Friday), 20x16 (Rodstr), 20x20 (Dragstr), 26x20 (Trex) a 28x20 (Wolfer). Spolu s novým logem Yedoo a barvami jde na první pohled o povedené stroje. Povedené jsou koloběžky ovšem i na pohled druhý, tedy když se na nich projedete (viz úvodní fotka článku).
Ještě oblíbenější než závodní Wolfer, kterého se s karbonovými komponenty a zadním 20“ karbonovým kolem podařilo dostat až na váhu 6,2kg, byly mezi návštěvníky právě malé šestnáctky a dvacítky. Koloběžky jsou vybaveny 74mm náboji Novatec, větší stroje Trex a Wolfer mají vepředu klasickou „stovku.“ Vybrat si u nich budete moci mezi pláštěmi Kenda a Schwalbe.
Yedoo Wolfer s karbonovým zadním kolem Alloy Jedůčka jedou nově na nábojích NovatecA kdy si je budete moci pořídit. Celá hliníková kolekce by měla být na pultech našich koloběžkáren k dispozici v průběhu června 2016.
Yedoo dále představilo limitovanou edici populární koloběžky CITY. Jednotlivé barvy jsou zde pojmenovány po metropolích Moskva, Kodaň, New York. U malých dětských koloběžek 12x12“ bude rám nově dvojtrubkový a do prodeje bude zařazena nově i dětská koloběžka s poměry kol 16x12“.
Dětská Jedůčka ubrala trubku, nyní pouze dvěKICKBIKE
V prostoru mezi stánky Yedoo a Kickbike jste si mohli popovídat o radostech a strastech koloběžkového života a kouknout na nějaké to koloběžkové video a po chvilce odpočinku se vrhnout dále. Na řadě byla klasika od Kickbike. Hannu Vierikko, majitel tradiční finské koloběžkové značky, byl dokonce na výstavě letos osobně přítomen, letos však žádné větší novinky nepředstavil.
Kickbike - kompletní kolekceNového designu se dočkala skládací městská koloběžka Kickbike CliX. Kloub se nyní láme do boku a k dispozici je rovněž držák na nošení koloběžky (navařený přímo na rám). Loňská novinka FAT MAX, která byla ozdobou expozice, je nyní již volně v prodeji, a disponuje dokonce vlastní microsite (www.kickbikefatmax.com). Podle slov kluků z Kickbike se na ní budete moci svézt mimo Klínovce i v dalších horských střediscích po celé ČR.
Hannu Vierikko s Vaškem Junem, Zdeňkem Černým a Pavlem Štorkem - znovu se uvidíme zase na Etapáku za měsícUpozornit lze ještě na omezenou edici růžové barvy u koloběžky Sport G4. 10% s prodeje této koloběžky jde na boj s rakovinou. A pro mushingové specialisty na Cross MAX s pevnou vidlicí, který zakázkově staví Běhej se psem.
FAT MAX od letoška v mnoha horských střediscích po celé ČRKOSTKA
Kostka před veletrhem sliboval řadu novinek a těch se návštěvníci skutečně dočkali. Ozdobou expozice i celého veletrhu byl zbrusu nový karbonový silniční speciál s poměrem kol 28x24“. Pokud celé generace koloběžkářů čekali na sériově vyráběný karbonový stroj, na kterém se bude dát jezdit, konečně se dočkali.
Karbonová paráda od KostkůCelá ta karbonová paráda váží okolo 4,5kg a po projetí se dostavují pocity jako na slavném Groenenveldově „pégéčku.“ Máte prostě pocit, že koloběžka jede sama. Trochu nezvyklé je úzké stupátko, nicméně to se jistě s počtem najetých kilometrů na koloběžce vstřebá.
Po technické stránce se na koloběžce karbonem nešetřilo a kromě galusek jsou jedinou nekarbonovou částí koloběžky dva titanové pláty chránící seshora a zespoda stupátko a také náboje – stará dobrá keramika. Setup řídítek si bude zákazník zřejmě moci zvolit sám dle osobních preferencí.
Kola se točí na keramiceA nejlepší nakonec. Tuto koloběžku si zřejmě budete moci skutečně koupit, nejde jen o stroj pro vyvolené. Cena ještě není pevně stanovena, ale pokud půjde o nějakých cirka 50 - 60 tisíc, není to ještě nijak příšerná darda na to, jaký stroj se vám dostane do rukou. Podle slov Marka Kostky se určitě objeví již letos na Rollo lize a dalších soutěžích. V rukou ji bude mít zřejmě minimálně Matyáš Olšar, takže se máme nač těšit.
A ještě jednou, setup řídítek si můžete vybratAbych nemluvil jen o karbonovém speciálu, u Kostků předělali komplet barevnou škálu koloběžek a od svítících neonů přešli na velmi pěkné pastelové barvy. Valnou většinu komponentů jako jsou řídítka, představce, náboje apod. si Kostka nyní vyrábí sám. Stejně tak doplňky jako jsou brašničky, blatníky a další.
Nové pastelové barvy se Kostkům povedly A celý stánek ještě jednou...Vlajková loď koloběžkového byznysu u nás tedy jede dále závratnou rychlostí.
CRUSSIS
Jen o kousek dále po směru jízdy jste mohli narazit na svítivý stánek CRUSSIS. Oproti loňsku zde nedošlo k žádným větším změnám, nicméně koloběžky Active a Urban ve čtyřech barevných kombinacích a dále série Cross a Road jsou na první pohled líbivé.
CRUSSIS stánek tradičně ve svítivě žluté Čtyři barevná provedení koloběžky UrbanPo vyzkoušení jde o příjemné projetí. Koloběžky jsou až překvapivě tuhé a vcelku dobře jdou, jak se tak u nás slangově říká, za nohou.
Novinky prý chystá CRUSSIS na další sezonu, bude se tedy nač těšit.
VELORAMA
Na konci koloběžkové uličky bylo možné navštívit jediného maloobchodníka mezi stánky výrobců. Pražská Velorama v podání Ládi Bláhy zde představila stánek specializovaný na skládací kola a také skládací koloběžky.
Stánek Velorama plný skládačekSoučasně, protože klasického českého výrobce MIBO na FOR BIKES již podruhé nebylo vidět, přivezl Láďa Bláha i několik strojů Mibo GT, novinek letošní sezony.
A také nezbytný stojan Mibo GTO gétéčku toho bylo napsáno od začátku roku již hodně, proto na tomto místě odkážu na slova Pavla Wernera o této koloběžce.
MORXES
Na cestě za dalšími expozicemi již bylo potřeba změnit halu. Zde čekal obměněný tým Morxes v čele s Břeťou Krhutem, který po loňském nedotočeném dvojitém saltu na koloběžce již konečně hýbe hlavou:)
Morxes a jeho cestovní HabanaNa stánku bylo k vidění několik novinek, které budou postupně zřejmě uváděny do prodeje. Zajímavý byl zejména Adventure Rapid, což je stroj s poměrem kol 26x20“ a odpruženou vidlicí Marzochi Marathon. Vidlice disponuje zdvihem 80mm, což je pro koloběžku dostačující - při správném nafoukání umožní naprosto pohodlnou a komfortní jízdu (při odrazu se nepropadnete, při vjetí do výmolu nerovnost vyžehlí). Koloběžka vychází z konceptu Vendety a mělo by jít o svižný a pohodlný, jak cyklisté říkají, fitness stroj
Novinka Adventure RapidZajímavý byl rovněž prototyp 12“ koloběžky určené na blbnutí všeho druhu. Co nakonec uvidíme v produkci v letošním roce, se necháme překvapit.
A loňská klasika Strada4freetime
Populární designovou koloběžka Sixteen s „jednonohou přední“ i zadní vidlicí má nyní kamarádky.
Velmi pěkným strojem je menší sestřička Twelve. Jak název napovídá, kola opatřená kotoučovými brzdami jsou v tomto případě dvanáctipalcová a k dispozici jsou rovněž skládací řídítka. Protože klasických dvanáctek pomalu ubývá, jde o vítané zpestření koloběžkových vod, které rozhodně nejsou stojaté, ale čas od času na nějaký zajímavý produkt zapomenou.
Menší a mladší sestra Sixteeny - Twelve Kloubový mechanismus na řídítkách TwelveMichal Homola nám sdělil, že 4freetime skutečně uvažuje o rozšíření modelové řady nejen na „Twelve“, ale také na „Eighteen“ a možná i „Twenty.“ V úvaze je rovněž klasické uchycení kol a možná i „velká koloběžka.“ Ostatně velký hliníkový rám 28x20“ již stál na stánku ve stojanu.
Prototyp klasické koloběžky bez "lefty" uchycení kol A k vidění byl i hliníkový rám 28x24"Kluci z 4freetime jedou vše navíc na vlastních nábojích a můžeme se tedy do budoucna určitě těšit na další stroje obklopující dnes již takřka legendární Sixteenu.
DALŠÍ
Co dalšího bylo k vidění. Samozřejmě již klasické sjezdové a mushingové speciály od GRAVITY, které obsluhoval jediný český koloběžkový downhillový team No Control Scooters Punx. Rovněž Gravity rozšiřuje svoji působnost v ČR a mimo osvědčených destinací, jako je Lipno, si je budete moci zkusit třeba ve Svatém Petru v nově zrekonstruovaném bikeparku. Hlavně si ale nic nezlomte!
Punx od GRAVITY Podle Graviťáků jsou nejlepší boty na sjezd klasické PrestigeNo a na ježdění na pivko se mně osobně líbil krutopřísný elektrický SEEV od Smart eBoys. Brutální koloběžka se sedátkem a koly 18x9,5“ sice váží o 47 kilo více než Kostkovic karbonový speciál, ale v garáži by jí chtěl mít určitě každý.
SEEV - parádní mašinka do hospodyToliko z velmi zajímavého FOR BIKES. Je vidět, že koloběžkový boom skutečně nekončí. Pro nás koloběžkáře je to dobře. Pryč jsou doby, kdy jsem v devadesátých letech nalezl na internetu jen „Káčko.“ Čas oponou trhnul – a změněn svět! (to napsal ovšem Jan Neruda, nikoliv já…).