Co mě vedlo ke koupi koloběžky
Svou první koloběžku K5 jsem si kupoval, abych zažíval to, co mí kamarádi, kteří ji už nějakou dobu měli. Psal se rok 2001 a všude byly pouze ty malé skládačky. Sjížděli jsme bez helem pražský Strahov, pořídili si stejná bavlněná trička a začali podnikat výlety za hranice Prahy. Stropem pro nás byl celodenní výlet do Berouna (cca 45km) se zpáteční cestou vlakem. Byli jsme za exoty nejen svým zjevem, ale především stroji, které všude obdivovali. Koloběžky pro dospělé prostě v té době byly raritou.
V týmu to jde vždycky lépe
Založením klubu ULTIMA K.LAP TEAM vše nabralo pořádné obrátky. Začali jsme jezdit dále a na více dní. Samozřejmě ze začátku dost punkově – helmy jsme měli jen na sjezdy, na zádech batůžky či rovnou krosny. Měly jsme ale silné nohy a svobodného ducha.
Honza a Honza
Nejvíc mě inspirovali Honzové Vlášek a Rapsa, kteří na svých K5 vyrazili s plnou polní (včetně maček a lan) z Třeboně do Benátek – těch italských. Rok poté jsme zkoušeli dojet k Balatonu. Učili jsme se, co všechno sebou vozit a co je již zbytečné. To je vždy nejtěžší část cesty – vybrat jen to potřebné.
Honza Vlášek na své "trojance" s cestovní verzí při projektu Čtyři hlavní města ve čtyřech dnech.Jak vozit potřebné věci?
Záleží, jak daleko a za jakého počasí a roční doby jedete. A kolik toho chcete vést. Sám raději vozím více věcí, než je třeba, díky čemuž se stávám terčem posměchu svých kamarádů. I tak jsem se postupem času naučil jezdit s rozumným množstvím věcí. Jaké máme tedy možnosti?
Cyklistický dres
Na krátké výlety je postačující cyklistický dres, případně v zimní cyklistická bunda se zadními kapsičkami. Do těch se vejde vše potřebné - mobil, doklady, peníze (v nepromokavém pytlíku), pláštěnka, pumpička, něco malého k jídlu, papírové kapesníky, náhradní duše, montpáky a bidon (cyklistická láhev). Máte-li košík na bidon připevný na rámu koloběžky, případně na řidítkách, máte na zádech hned o něco více místa a ušetříte i váhu, kterou musíte na sobě vést.
Batoh
Mám dobrý cyklistický batůžek DEUTER, na který jsem si zvykl a jsem schopen s ním jet i přes 160km (Praha-Šumava). Není to však nejlepší řešení. I tak se pod tímto modelem nepotí tolik záda, kolik by člověk čekal. Má několik praktických přihrádek a vychytávek. Parádní je reflexní žlutá pláštěnka, která poslouží i při horším počasí jako skvělý pasivní bezpečnostní prvek.
Praktická taštička na rám koloběžkyBrašnička na rám
Není to moc rozšířená záležitost kvůli své velikosti, ale na kratší výlet postačí! Vejdou se do ní dvě náhradní duše a montpáky, takže jedete-li „nalehko“ (bez batohu), uvolníte touto vychytávkou místo v jedné kapsičce svého cyklistického dresu.
Brašna na koloběžková řidítka
Je velice populární pro delší výlety. Brašna se dá na řídítka přidělat suchým zipem, či různými adaptéry. Nejdále je v tomto směru firma KLICKfix či ORTLIEB.. Sám jsem s brašnou na řídítkách nikdy nejezdil. Ale pomocí provazu jsme k nim přidělal normální krosnu.
Přední nosič
Další možností převozu bagáže na vícedenních výletech je klasický cyklistický nosič, který můžete ověsit dalšími přídavnými brašnami.
Vozík
Nejméně používaná možnost. Avšak pro cestovatele nezbytná. Poprvé jsem viděl tento vozík u Oldy Kostky – neskutečného koloběžkového cestovatele z jižních Čech, který na své Velle s přídavným vozíkem objel velkou část Evropy. Pamatuju si jeho pověstnou štaci z Istanbulu do Prahy nebo z Moskvy do Čech. Nový se vyrábí pro dalšího dobrodruha Dalibora Beneše, který chce letos a v příštím roce přejet na koloběžce velkou část Sibiře.
Jedno ze dvou podpůrných aut na Tour de France 2013! Dlouho jsem pak odvykal jízdy bez doprovodného vozidla.Podpůrné auto
Musím se přiznat, že v tomto druhu cestování s koloběžkou jsem o Tour de France nalezl velké zalíbení. Jedete celý den na koloběžce a v kapse dresu máte pouze banán, peníze a mobil. Vše ostatní Vám veze auto, takže v případě nouze mávnete na řidiče a potřebnou věc hned najdete. Pak je těžký ten návrat do reality všedních koloběžkových dní.